hits

Camilla i Kbenhavn

HEADER KOMMER SNART

Superenkelt mattips til foodprep

  • 06.06.2018 15:03
  • Hei♥ Jeg hadde egentlig planer om dele oppskrift p den sunnere kaken jeg snakket om i sist innlegg for den ble supergod, men kom p i det jeg dro opp macen at jeg la kameraet og minnekortet igjen hjemme. Jeg er nemlig p vei til flyplassen akkurat n, for jeg skal en tur til Norge i forbindelse med min morfars fdselsdag. Da jeg dro rett fra jobb til flyplassen n mtte kameraet prioriteres bort, siden jeg hadde ikke plass i vesken. Tenker at mobilbilder fr fungere i helgen - det er tross alt rimelig god kvalitet p de ogs. 

    Uansett - derfor vil jeg heller dele et annet superenkelt mattips med dere. Som dere kanskje har ftt med dere pleier jeg lage lunsj til den kommende uken p sndagskvelden n som jeg er p kalorikutt. Det gjr det mye lettere og raskere holde styr p kaloriene og makroene i hverdagen. Jeg har jo tidligere delt et par oppskrifter p det jeg har laget som foodprep, men sist uke ble det s enkelt at det ikke kan kalles en oppskrift en gang. Tenkte likevel jeg ville dele tips, for det kan kanskje brukes som inspirasjon til rask, god mat som er lett forberede p forhnd. Matretten sist uke ble alts enkelt og greit kylling med surst saus og ris til. Her er det bare til koke opp ris til 5 dager (eller s mange dager du planlegger lage mat til), steke kylling for like mange dager og s heller du over sausen til slutt. Jeg brukte bare Sweet & Sour saus fra Uncle Ben's. Fordel maten i bokser og sett i kjleskapet. Jeg har ikke tilgang til mikro p jobb (eller jeg har ikke funnet ut av hvor det er i s fall), s jeg er avhengig av at maten skal kunne spises kaldt ogs. Denne funker fint snn! 

    Godt, nringsrikt mltid som metter lenge! N er toget snart fremme p flyplassen, s jeg fr klappe sammen macen og komme meg av. Blir s hyggelig med en liten tur til Norge igjen, og skal prve holde dere oppdatert de neste dagene. Vi snakkes da♥

  • Publisert: 06.06.2018, 15:03
  • Kategori: Tips
  • 2 kommentarer
  • Alkohol p kaloribudsjett

  • 04.06.2018 19:54
  • Hei♥ Jeg er akkurat kommet hjem fra en intervallkt og skal egentlig i gang med litt forberedelser til bachelorforsvar, men s flte jeg at jeg mtte ta en tur innom her frst. Det har vrt litt stille de siste dagene for helgen har blitt brukt til nyte finvret og lese opp til forsvar i bachelor. Eller i alle fall forskt lese. Turns out at det ikke er s enkelt konsentrere seg nr det er 30+ grader ute, og svetten bare renner og renner, haha. Vel, litt fikk jeg gjort da og i det minste har jeg ftt jobbet p tanen. Det er vel minst like viktig som en god karakter i bachelor, heh.

    P fredag var jeg i bursdag til en venninne. Som nevnt en million ganger fr er det jo slike sosiale ting jeg synes er vanskeligst p diett. Som oftest dropper jeg bare drikke og koser med med Pepsi Max eller noe heller (det hrtes litt trist ut fordi det er det, men gr helt fint). P fredag hadde jeg veldig lyst bli med de andre drikke litt da, s da la jeg opp kaloriene for dagen etter at jeg skulle kunne drikke litt p kvelden. Det vil si - bare spise proteiner omtrent p dagen, haha. Spennende kost. S der stilte jeg opp i bursdag da, med mine oppmlte 2 dl vodka. Var overbevist om at jeg svidt skulle merke noe til det, 2 dl er liksom ikke s mye. Men alts, nr man aldri drikker lenger og ikke har spist s alt for mye mat gjennom dagen, s gjr det susen alts. Jeg koste meg i alle fall veldig og det ble en kjempehyggelig bursdag! 

    N skal jeg g smake litt av en sunnere kake jeg har prvd meg p, og s skal jeg faktisk komme meg i gang med lesingen. Hvis kaken er vellykket deler jeg oppskrift. Det skrev jeg ogs om gulrotmuffinsene jeg prvde p, s at oppskrift aldri kom betyr alts bare at det kreves litt mer eksperimentering fr de fungerer helt. Hper dere har hatt fin start p uken, og at uken fortsetter snn (skulle til skrive at det er jo kort uke med helligdag i morgen, men det er jo bare i Danmark hehe)♥

  • Publisert: 04.06.2018, 19:54
  • Kategori: Hverdag
  • 0 kommentarer
  • Dette ser jeg frem til i juni

  • 31.05.2018 17:55
  • Hei♥ Vi har allerede kommet til siste dag i mai, og det er kun en dag til vi gr inn i juni. Tiden flyr helt ekstremt fort, skjnner nesten ikke hvor de siste mnedene har blitt av. I juni skjer det mye gy da, s jeg tenkte lage et innlegg med ting jeg gleder meg til. Har tro p at juni blir en super mned! 

    Morfar sin bursdag

    Neste uke feirer morfar bursdagen sin, og i anledning av det s reiser jeg en liten tur til Norge. Det er feiring av rundt tall, s hele slekten p hans side er invitert til ye hvor han vokste opp, der vi skal feire bursdagen. Det blir superhyggelig og gleder meg til en liten tur til Norge for se familien igjen. Blir fra onsdag til sndag, s fr noen dager der i alle fall! 

    Fullfre bachelor

    Jeg gleder meg ikke veldig til selve muntlig forsvar av bachelor - det gruer jeg meg mer til for vre rlig - men det skal bli sykt deilig f det oversttt og ha fullfrt bachelorgraden (gitt at jeg faktisk bestr da, men hper p det da). Det skal antageligvis feires med en fest som arrangeres av skolen lrdagen etter, og tror det blir veldig gy! 

    Min bursdag

    Juni er mneden for min bursdag, og det er alltid gy. Jeg har ikke s store planer for dagen enda, men hper p f til en liten feiring. Mange av vennene mine har nok allerede reist p ferie/hjem til Norge da, s sprs hva jeg fr til. Men koselig blir det uansett, elsker bursdag! 

    Tur til Warszawa // OTR-Tour

    I slutten av juni reiser jeg til Warszawa med to venninner. Vi drar hovedsakelig fordi vi skal p Jay-Z og Beyoncs On The Run 2 Tour, men s tar vi noen dager ekstra for ha litt ferie samtidig. Konserten kommer til bli magisk - jeg har sett Beyonc live fr, men ikke sammen med Jay-Z. Det er jo selvflgelig ekstra gy se konserten sammen med de to eneste jeg kjenner som er like fan som meg. I tillegg blir det superhyggelig med noen dager i byen!

    Bli ferdig med diett

    Dagen jeg reiser til Warszawa er ogs dagen jeg blir ferdig med dette kalorikuttet jeg er i gang med. Flte det fortjente en plass p lista, haha. Selv om jeg har valgt det helt selv, og egentlig syns det er helt ok, skal det ikke legges skjul p at det er utfordrende til tider. Gleder meg til kunne bestille pizza igjen eller ta en l i parken om jeg nsker. 

    Det er tingene jeg gleder meg til s langt. Ellers gleder jeg meg selvflgelig til bare nyte late sommerdager innimellom jobbing og siste innspurt til bachelorforberedelser. Juni blir gy! Hva gleder du deg til denne mneden?

  • Publisert: 31.05.2018, 17:55
  • Kategori: Mnedens
  • 2 kommentarer
  • Bulgarsk utfall

  • 29.05.2018 18:07
  • Hei♥ I dag tenkte jeg dele en treningsvelse med dere - nemlig bulgarsk utfall (eller bulgarian split squat). Denne velsen la jeg til i programmet for et par mneder siden, og det ble raskt en elsk-hat velse. Du har kanskje prvd vonde velser p treningssenteret fr, men jeg kan nesten garantere at du ikke vet hvordan det fles nr lrene virkelig brenner fr du har prvd denne. g normalt rett etter et sett med 12 repetisjoner av denne er praktisk talt umulig. S vet du det. Men - det betyr ikke at den skal unngs. Nrmere tvert i mot. velsen er nemlig supereffektiv for bde front- og baklr, samt rumpemuskulatur. I tillegg krever den stabilitet og balanse, s du fr trent dette samtidig. En god velse for mange omrder med andre ord. 

    Utfrelsen av velsen er relativt enkel. Du plasserer bakerste fot p en benk og forreste bein i bakken. Jeg liker ogs ha forreste fot p en stepkasse (eller hvilken som helst annen benk som er lavere enn den bakerste benken). Vet ikke helt hvor jeg har ftt for meg det, for de fleste steder er velsen kun vist med en benk bak, men jeg har testet ut begge deler og det blir en god del tyngre med en stepbenk foran. Antageligvis fordi jeg kommer lenger ned nr jeg byer. Det er opp til deg selv hva du gjr, begge deler fungerer supert. Du kan begynne med en kettlebell/manual i hver hnd eller bare kroppsvekt for f teknikk inn frst. Husk at teknikken skal vre p plass fr du legger p tunge vekter! Fra startposisjon senker du kroppen mot bakken med tyngdepunktet p den forreste foten. Overkroppen skal vre i s loddrett posisjon som mulig, og kneet skal peke i samme retning som trne. Dette er viktig for rett teknikk. For mer fokus p rumpe og bakside lr kan du ke mellomrommet mellom det bakerste og forreste beinet. Gjr velsen s mange ganger du nsker p frste bein, og skift deretter over til det andre beinet og gjenta samme antall repetisjoner her. Jeg kjrer vanligvis 12 repetisjoner p hvert bein, men dette kan du tilpasse etter hva du nsker. 

    Hper dere ble inspirert til prve den ut neste gang dere trener - lover dere at det vil kjennes veldig vondt i yeblikket, men ogs veldig godt etterp! For min del blir det overkroppstrening i dag, men frst skal vi grille litt her p terrassen. Hper dere fr en fin kveld og s snakkes vi senere♥

  • Publisert: 29.05.2018, 18:07
  • Kategori: Trening
  • 1 kommentarer
  • Nedtur p diett: Energimangel

  • 28.05.2018 17:57
  • Hei♥ I dag har jeg fri fra jobb, og dermed ble dagen startet med en god intervallkt p mlla. Jeg lp frst 10 x 1 minutt med 1 minutts aktiv pause mellom, deretter hadde jeg 2 minutters aktiv pause fr jeg kjrte 5 x 30 sek med 30 sek pause mellom. P 30 sek rekker jeg ikke sette farten ned, s da hopper jeg bare av og str p kanten av mlla i 30 sek. Mine andre favorittintervaller kan du se her. Det var skikkelig deilig kjenne p treningsgleden igjen. Sist uke var kroppen ganske tmt for energi hele uken, og motivasjonen for treningene var omtrent ikke-eksisterende. Bare det reise seg fra plassen min p jobb for g de f metrene til kjkkenet for fylle opp vannglasset fltes uoverkommelig nesten. Det er naturlig at man mister litt energi nr man gjr et kutt i kalorier, og noe man m regne med vil skje, men det er likevel kjedelig. Man vil jo prestere p trening, og trening for meg er jo egentlig noe jeg gjr fordi det er gy. Derfor er det skikkelig nedtur nr man har slike uker, og det er vel dette jeg syns er den strste ulempen p "diett" (liker ikke bruke det ordet - det er forbundet med s mange usunne mter g ned i vekt p). Sist r merket jeg ikke spesielt godt til det, i hvert fall ikke i den grad som jeg merket det sist uke. Det har nok bde en sammenheng med at jeg sist r allerede var relativt vandt til spise mindre, fordi jeg var alt for drlig p f i meg nok mat, og at jeg har kuttet litt mer i kalorier i r. I tillegg har jo de siste ukene vrt stressende, med innspurt av bachelor og en del jobbing. Det krever jo en del energi, s da merker man fort at man er i underskudd p kalorier. 

    Det viktigste er jo da ta vare p helsen. Det er selvflgelig gy g ned i fettprosent og se resultater av kalorikuttet, men det skal ikke g ut over hverdagen i s stor grad. Frst og fremst skal man lytte til kroppen sin, og nr man ikke lenger gjr det mener jeg at man har et usunt forhold til kosthold og kropp. Jeg konkluderte derfor fort at lrdagens bursdag skulle vre en mulighet til fylle p kroppens energilagre uten at jeg skulle ha drlig samvittighet for det. Lrdag ble derfor en dag hvor jeg koste meg med maten uten tenke p at alt skulle veies opp og at jeg skulle ligge i kaloriunderskudd. Det l i bakhodet at jeg er i gang med kutte ned, og energimangelen skulle ikke vre en unnskyldning til g amok i kakene, men jeg nt bde et kakestykke tidligere p dagen og en tre-retters middag p kvelden. Som et resultat ble grsdagens bentrening kjempegod, og kroppen fltes fylt opp igjen med energi. N er jeg i alle fall klar til ukens treningskter, og satser p at motivasjonen holdes oppe denne uken!

    Jeg har vrt ganske drlig p oppdatere p dette kalorikuttet inntil videre, og tenker komme med litt flere innlegg senere. Jeg syns jo selv det er spennende lese om, men syns det er viktig fremstille begge sider av saken - bde de positive sidene og de negative sidene. Det er jo ingen hemmelighet at en slik diett trer bde fysisk og mentalt, s man skal vite hva man driver med. Jeg sa jo i oppstarten at jeg velger gjre dette fordi jeg syns det er spennende se hva rett mat og trening kan gjre for kroppen, og sist uke fikk jeg erfart hvor viktig nok mat er for ha energi til hverdagen!

  • Publisert: 28.05.2018, 17:57
  • Kategori: Kosthold
  • 2 kommentarer