hits

Camilla i København

HEADER KOMMER SNART

Superenkelt mattips til foodprep

  • 06.06.2018 15:03
  • Hei♥ Jeg hadde egentlig planer om å dele oppskrift på den sunnere kaken jeg snakket om i sist innlegg for den ble supergod, men kom på i det jeg dro opp macen at jeg la kameraet og minnekortet igjen hjemme. Jeg er nemlig på vei til flyplassen akkurat nå, for jeg skal en tur til Norge i forbindelse med min morfars fødselsdag. Da jeg dro rett fra jobb til flyplassen nå måtte kameraet prioriteres bort, siden jeg hadde ikke plass i vesken. Tenker at mobilbilder får fungere i helgen - det er tross alt rimelig god kvalitet på de også. 

    Uansett - derfor vil jeg heller dele et annet superenkelt mattips med dere. Som dere kanskje har fått med dere pleier jeg å lage lunsj til den kommende uken på søndagskvelden nå som jeg er på kalorikutt. Det gjør det mye lettere og raskere å holde styr på kaloriene og makroene i hverdagen. Jeg har jo tidligere delt et par oppskrifter på det jeg har laget som foodprep, men sist uke ble det så enkelt at det ikke kan kalles en oppskrift en gang. Tenkte likevel jeg ville dele tips, for det kan kanskje brukes som inspirasjon til rask, god mat som er lett å forberede på forhånd. Matretten sist uke ble altså enkelt og greit kylling med sursøt saus og ris til. Her er det bare til å koke opp ris til 5 dager (eller så mange dager du planlegger å lage mat til), steke kylling for like mange dager og så heller du over sausen til slutt. Jeg brukte bare Sweet & Sour saus fra Uncle Ben's. Fordel maten i bokser og sett i kjøleskapet. Jeg har ikke tilgang til mikro på jobb (eller jeg har ikke funnet ut av hvor det er i så fall), så jeg er avhengig av at maten skal kunne spises kaldt også. Denne funker fint sånn! 

    Godt, næringsrikt måltid som metter lenge! Nå er toget snart fremme på flyplassen, så jeg får klappe sammen macen og komme meg av. Blir så hyggelig med en liten tur til Norge igjen, og skal prøve å holde dere oppdatert de neste dagene. Vi snakkes da♥

  • Publisert: 06.06.2018, 15:03
  • Kategori: Tips
  • 2 kommentarer
  • Alkohol på kaloribudsjett

  • 04.06.2018 19:54
  • Hei♥ Jeg er akkurat kommet hjem fra en intervalløkt og skal egentlig i gang med litt forberedelser til bachelorforsvar, men så følte jeg at jeg måtte ta en tur innom her først. Det har vært litt stille de siste dagene for helgen har blitt brukt til å nyte finværet og lese opp til forsvar i bachelor. Eller i alle fall forsøkt å lese. Turns out at det ikke er så enkelt å konsentrere seg når det er 30+ grader ute, og svetten bare renner og renner, haha. Vel, litt fikk jeg gjort da og i det minste har jeg fått jobbet på tanen. Det er vel minst like viktig som en god karakter i bachelor, heh.

    På fredag var jeg i bursdag til en venninne. Som nevnt en million ganger før er det jo slike sosiale ting jeg synes er vanskeligst på diett. Som oftest dropper jeg bare å drikke og koser med med Pepsi Max eller noe heller (det hørtes litt trist ut fordi det er det, men går helt fint). På fredag hadde jeg veldig lyst å bli med de andre å drikke litt da, så da la jeg opp kaloriene for dagen etter at jeg skulle kunne drikke litt på kvelden. Det vil si - bare spise proteiner omtrent på dagen, haha. Spennende kost. Så der stilte jeg opp i bursdag da, med mine oppmålte 2 dl vodka. Var overbevist om at jeg såvidt skulle merke noe til det, 2 dl er liksom ikke såå mye. Men altså, når man aldri drikker lenger og ikke har spist så alt for mye mat gjennom dagen, så gjør det susen altså. Jeg koste meg i alle fall veldig og det ble en kjempehyggelig bursdag! 

    Nå skal jeg gå å smake litt av en sunnere kake jeg har prøvd meg på, og så skal jeg faktisk komme meg i gang med lesingen. Hvis kaken er vellykket deler jeg oppskrift. Det skrev jeg også om gulrotmuffinsene jeg prøvde på, så at oppskrift aldri kom betyr altså bare at det kreves litt mer eksperimentering før de fungerer helt. Håper dere har hatt fin start på uken, og at uken fortsetter sånn (skulle til å skrive at det er jo kort uke med helligdag i morgen, men det er jo bare i Danmark hehe)♥

  • Publisert: 04.06.2018, 19:54
  • Kategori: Hverdag
  • 0 kommentarer
  • Dette ser jeg frem til i juni

  • 31.05.2018 17:55
  • Hei♥ Vi har allerede kommet til siste dag i mai, og det er kun en dag til vi går inn i juni. Tiden flyr helt ekstremt fort, skjønner nesten ikke hvor de siste månedene har blitt av. I juni skjer det mye gøy da, så jeg tenkte å lage et innlegg med ting jeg gleder meg til. Har tro på at juni blir en super måned! 

    Morfar sin bursdag

    Neste uke feirer morfar bursdagen sin, og i anledning av det så reiser jeg en liten tur til Norge. Det er feiring av rundt tall, så hele slekten på hans side er invitert til øye hvor han vokste opp, der vi skal feire bursdagen. Det blir superhyggelig og gleder meg til en liten tur til Norge for å se familien igjen. Blir fra onsdag til søndag, så får noen dager der i alle fall! 

    Fullføre bachelor

    Jeg gleder meg ikke veldig til selve muntlig forsvar av bachelor - det gruer jeg meg mer til for å være ærlig - men det skal bli sykt deilig å få det overstått og ha fullført bachelorgraden (gitt at jeg faktisk består da, men håper på det da). Det skal antageligvis feires med en fest som arrangeres av skolen lørdagen etter, og tror det blir veldig gøy! 

    Min bursdag

    Juni er måneden for min bursdag, og det er alltid gøy. Jeg har ikke så store planer for dagen enda, men håper på å få til en liten feiring. Mange av vennene mine har nok allerede reist på ferie/hjem til Norge da, så spørs hva jeg får til. Men koselig blir det uansett, elsker bursdag! 

    Tur til Warszawa // OTR-Tour

    I slutten av juni reiser jeg til Warszawa med to venninner. Vi drar hovedsakelig fordi vi skal på Jay-Z og Beyoncés On The Run 2 Tour, men så tar vi noen dager ekstra for å ha litt ferie samtidig. Konserten kommer til å bli magisk - jeg har sett Beyoncé live før, men ikke sammen med Jay-Z. Det er jo selvfølgelig ekstra gøy å se konserten sammen med de to eneste jeg kjenner som er like fan som meg. I tillegg blir det superhyggelig med noen dager i byen!

    Bli ferdig med diett

    Dagen jeg reiser til Warszawa er også dagen jeg blir ferdig med dette kalorikuttet jeg er i gang med. Følte det fortjente en plass på lista, haha. Selv om jeg har valgt det helt selv, og egentlig syns det er helt ok, skal det ikke legges skjul på at det er utfordrende til tider. Gleder meg til å kunne bestille pizza igjen eller ta en øl i parken om jeg ønsker. 

    Det er tingene jeg gleder meg til så langt. Ellers gleder jeg meg selvfølgelig til å bare nyte late sommerdager innimellom jobbing og siste innspurt til bachelorforberedelser. Juni blir gøy! Hva gleder du deg til denne måneden?

  • Publisert: 31.05.2018, 17:55
  • Kategori: Månedens
  • 2 kommentarer
  • Bulgarsk utfall

  • 29.05.2018 18:07
  • Hei♥ I dag tenkte jeg å dele en treningsøvelse med dere - nemlig bulgarsk utfall (eller bulgarian split squat). Denne øvelsen la jeg til i programmet for et par måneder siden, og det ble raskt en elsk-hat øvelse. Du har kanskje prøvd vonde øvelser på treningssenteret før, men jeg kan nesten garantere at du ikke vet hvordan det føles når lårene virkelig brenner før du har prøvd denne. Å gå normalt rett etter et sett med 12 repetisjoner av denne er praktisk talt umulig. Så vet du det. Men - det betyr ikke at den skal unngås. Nærmere tvert i mot. Øvelsen er nemlig supereffektiv for både front- og baklår, samt rumpemuskulatur. I tillegg krever den stabilitet og balanse, så du får trent dette samtidig. En god øvelse for mange områder med andre ord. 

    Utførelsen av øvelsen er relativt enkel. Du plasserer bakerste fot på en benk og forreste bein i bakken. Jeg liker å også å ha forreste fot på en stepkasse (eller hvilken som helst annen benk som er lavere enn den bakerste benken). Vet ikke helt hvor jeg har fått for meg det, for de fleste steder er øvelsen kun vist med en benk bak, men jeg har testet ut begge deler og det blir en god del tyngre med en stepbenk foran. Antageligvis fordi jeg kommer lenger ned når jeg bøyer. Det er opp til deg selv hva du gjør, begge deler fungerer supert. Du kan begynne med en kettlebell/manual i hver hånd eller bare kroppsvekt for å få teknikk inn først. Husk at teknikken skal være på plass før du legger på tunge vekter! Fra startposisjon senker du kroppen mot bakken med tyngdepunktet på den forreste foten. Overkroppen skal være i så loddrett posisjon som mulig, og kneet skal peke i samme retning som tærne. Dette er viktig for rett teknikk. For mer fokus på rumpe og bakside lår kan du øke mellomrommet mellom det bakerste og forreste beinet. Gjør øvelsen så mange ganger du ønsker på første bein, og skift deretter over til det andre beinet og gjenta samme antall repetisjoner her. Jeg kjører vanligvis 12 repetisjoner på hvert bein, men dette kan du tilpasse etter hva du ønsker. 

    Håper dere ble inspirert til å prøve den ut neste gang dere trener - lover dere at det vil kjennes veldig vondt i øyeblikket, men også veldig godt etterpå! For min del blir det overkroppstrening i dag, men først skal vi grille litt her på terrassen. Håper dere får en fin kveld og så snakkes vi senere♥

  • Publisert: 29.05.2018, 18:07
  • Kategori: Trening
  • 1 kommentarer
  • Nedtur på diett: Energimangel

  • 28.05.2018 17:57
  • Hei♥ I dag har jeg fri fra jobb, og dermed ble dagen startet med en god intervalløkt på mølla. Jeg løp først 10 x 1 minutt med 1 minutts aktiv pause mellom, deretter hadde jeg 2 minutters aktiv pause før jeg kjørte 5 x 30 sek med 30 sek pause mellom. På 30 sek rekker jeg ikke å sette farten ned, så da hopper jeg bare av og står på kanten av mølla i 30 sek. Mine andre favorittintervaller kan du se her. Det var skikkelig deilig å kjenne på treningsgleden igjen. Sist uke var kroppen ganske tømt for energi hele uken, og motivasjonen for treningene var omtrent ikke-eksisterende. Bare det å reise seg fra plassen min på jobb for å gå de få metrene til kjøkkenet for å fylle opp vannglasset føltes uoverkommelig nesten. Det er naturlig at man mister litt energi når man gjør et kutt i kalorier, og noe man må regne med vil skje, men det er likevel kjedelig. Man vil jo prestere på trening, og trening for meg er jo egentlig noe jeg gjør fordi det er gøy. Derfor er det skikkelig nedtur når man har slike uker, og det er vel dette jeg syns er den største ulempen på "diett" (liker ikke å bruke det ordet - det er forbundet med så mange usunne måter å gå ned i vekt på). Sist år merket jeg ikke spesielt godt til det, i hvert fall ikke i den grad som jeg merket det sist uke. Det har nok både en sammenheng med at jeg sist år allerede var relativt vandt til å spise mindre, fordi jeg var alt for dårlig på å få i meg nok mat, og at jeg har kuttet litt mer i kalorier i år. I tillegg har jo de siste ukene vært stressende, med innspurt av bachelor og en del jobbing. Det krever jo en del energi, så da merker man fort at man er i underskudd på kalorier. 

    Det viktigste er jo da å ta vare på helsen. Det er selvfølgelig gøy å gå ned i fettprosent og å se resultater av kalorikuttet, men det skal ikke gå ut over hverdagen i så stor grad. Først og fremst skal man lytte til kroppen sin, og når man ikke lenger gjør det mener jeg at man har et usunt forhold til kosthold og kropp. Jeg konkluderte derfor fort at lørdagens bursdag skulle være en mulighet til å fylle på kroppens energilagre uten at jeg skulle ha dårlig samvittighet for det. Lørdag ble derfor en dag hvor jeg koste meg med maten uten å tenke på at alt skulle veies opp og at jeg skulle ligge i kaloriunderskudd. Det lå i bakhodet at jeg er i gang med å kutte ned, og energimangelen skulle ikke være en unnskyldning til å gå amok i kakene, men jeg nøt både et kakestykke tidligere på dagen og en tre-retters middag på kvelden. Som et resultat ble gårsdagens bentrening kjempegod, og kroppen føltes fylt opp igjen med energi. Nå er jeg i alle fall klar til ukens treningsøkter, og satser på at motivasjonen holdes oppe denne uken!

    Jeg har vært ganske dårlig på å oppdatere på dette kalorikuttet inntil videre, og tenker å komme med litt flere innlegg senere. Jeg syns jo selv det er spennende å lese om, men syns det er viktig å fremstille begge sider av saken - både de positive sidene og de negative sidene. Det er jo ingen hemmelighet at en slik diett tærer både fysisk og mentalt, så man skal vite hva man driver med. Jeg sa jo i oppstarten at jeg velger å gjøre dette fordi jeg syns det er spennende å se hva rett mat og trening kan gjøre for kroppen, og sist uke fikk jeg erfart hvor viktig nok mat er for å ha energi til hverdagen!

  • Publisert: 28.05.2018, 17:57
  • Kategori: Kosthold
  • 2 kommentarer